علت کپک زدن مواد غذایی در یخچال 2

علت کپک زدن مواد غذایی در یخچال چیست؟

گاهی ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از باز کردن در یخچال متوجه کپک زدن مواد غذایی داخل یخچال شوید. این می تواند در هر یخچالی اتفاق بیفتد. اینجاست که به علل کپک زدن مواد غذایی در یخچال  فکر می کنید تا بتوانید از آن جلوگیری کنید.

علت کپک زدن مواد غذایی در یخچال

مهمترین دلیل ظاهر شدن کپک بر روی دیوارها و داخل یخچال، رطوبت زیاد، تراکم و نشت آب است. این مشکل می تواند به دلیل نشتی لوله های آب در یخچال که باعث کپک زدن می شود رخ دهد.

همچنین گردش هوای داخل یخچال (پنکه یخچال)، باز و بسته شدن مکرر درب یخچال از جمله مواردی است که باعث تکثیر و پخش کپک می شود.

بنابراین، کپک ها به راحتی می توانند به طور غیر مستقیم (یعنی در هوا) منتقل شوند و در صورت وجود فضای موجود (مثلاً غذای مرطوب) به راحتی رشد می کنند.

بنابراین با استفاده از ظروف درب پلاستیکی می توان تا حد زیادی از تشکیل کپک جلوگیری کرد.

چگونه مواد غذایی در یخچال کپک می زنند ؟

وقتی یخچال برای مدتی خاموش باشد یا برق بیش از دو ساعت قطع شود یا یخچال مرتب تمیز نشود ممکن است مواد غذایی داخل یخچال پوسیده و کپک بزنند و همچنین امکان کپک زدن وجود دارد. روی کف یخچال شکل بگیرد، زیرا همانطور که می دانید کپک هم فضاهای گرم و مرطوب و تاریک را دوست دارد.

علاوه بر این، غذاهایی مانند پنیر، سیر، گوجه فرنگی، فلفل، هویج، خیار، سبزیجات، نان، مربا و… از جمله غذاهایی هستند که باعث ایجاد کپک در یخچال می شوند. در اثر کپک زدن غذا، بوی بدی در داخل یخچال ایجاد می شود.

ادامه مطلب  بهترین مارک همزن برقی کاسه دار حرفه ای [30+ مدل پرفروش]

روش های جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی درون یخچال

تمیز کردن منظم یخچال

یکی از نکات بسیار مهمی که می تواند از ایجاد کپک در مواد غذایی داخل یخچال و داخل خود یخچال جلوگیری کند، تمیز کردن منظم یخچال و فریزر با آب گرم است. علاوه بر این، امروزه محلول های پاک کننده زیادی در بازار وجود دارد که اصلا مضر نیستند.

و یکی از راه حل های بی ضرر ترکیب جوش شیرین و آب است. می توانید از این محلول خانگی خیلی راحت و با استفاده از یک پارچه نرم برای تمیز کردن تمام قسمت های یخچال مانند قفسه ها، کشوها و کف یخچال استفاده کنید. برای تهیه این محلول می توانید از یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک لیتر آب استفاده کنید.

این محلول را روی سطوح مورد نظر اسپری کنید و پس از ده دقیقه فقط با دستمال مرطوب سطوح را پاک کنید و سپس با دستمال خشک کاملا خشک کنید. همچنین در صورت نیاز می توانید این کار را یک بار دیگر تکرار کنید.

برای جلوگیری از کپک زدن در یخچال می توانید این کار را ماهی یک بار یا هر دو ماه یک بار انجام دهید. پارچه ای را که برای تمیز کردن آن استفاده کرده اید دور بیندازید یا آن را با آب داغ و مواد شوینده کاملاً بشویید. همچنین می توانید از لیمو شیرین برای خوشبو کردن داخل یخچال استفاده کنید.

خشک نگه داشتن داخل یخچال

نکته دیگری که همیشه باید به آن توجه کنید این است که داخل یخچال کاملا خشک باشد. یعنی اگر مایعاتی مانند شیر، دوغ، شربت، آب و… به طور تصادفی داخل یخچال ریخته می شوند، باید به موقع تمیز شوند و کاملا تمیز و خشک شوند.

ادامه مطلب  اتو بخار چه مارکی خوبه؟ [در اردیبهشت 1401]

علت کپک زدن مواد غذایی در یخچال

زیرا خشکی محیط از رشد و گسترش کپک و قارچ جلوگیری می کند. همچنین به یاد داشته باشید که بهتر است قفسه ها، کشوها و کف را از یخچال خارج کنید تا بتوانید به راحتی آن را بشویید.

بررسی سلامت لاستیک دور درب یخچال

همچنین توجه داشته باشید که لاستیک دور درب یخچال نیز نیاز به تمیزکاری خوبی دارد. و از محکم بودن لاستیک دور درب مطمئن شوید و در صورت خرابی حتما آن را تعمیر یا تعویض کنید. زیرا آسیب به لاستیک اطراف درب باعث ورود رطوبت و گرما به داخل یخچال می شود. و در نتیجه، بستر ایده آلی برای پرورش کپک فراهم می کند.

غذای داخل یخچال را مرتب چک کنید

همیشه مراقب مواد غذایی داخل یخچال و تاریخ انقضای هر غذا باشید. مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته و میوه ها و سبزیجات کهنه ای که مدت زیادی در یخچال مانده اند را دور بریزید. این به ویژه در مورد سبزیجات بسیار مهم است. سعی کنید هر روز غذای داخل یخچال را چک کنید. اگر غذا شروع به فاسد شدن و کپک زدن کرد، بلافاصله آن را از یخچال خارج کرده و دور بیندازید.

خشک کردن میوه و سبزی

پس از شستن میوه ها و سبزیجات، ابتدا آنها را کاملا خشک کنید، سپس در ظرف دردار (کاملا خشک) قرار دهید. و هرگز سبزیجات را بلافاصله قبل از خشک شدن کامل در یخچال قرار ندهید. اگر میوه ها و سبزیجات مرطوب باشند، مکان مناسبی برای رشد کپک هستند.

هوای اضافی را از ظروف خارج کنید

سعی کنید مواد غذایی را در ظروف در بسته یا کیسه های زیپ دار نگهداری کنید. همچنین، هنگام بستن زیپ کیسه ها، مطمئن شوید که هوای اضافی را خارج کرده اید. حذف هوای اضافی ماندگاری مواد غذایی را افزایش می دهد و از رشد کپک جلوگیری می کند.

ادامه مطلب  کیفیت یخچال الکترواستیل خوبه؟ [ معرفی بهترین مدل ها ]

یخچال را روی دمای کمتری تنظیم کنید

دمای پایین یخچال از رشد قارچ ها و کپک ها جلوگیری می کند و از فاسد شدن غذا جلوگیری می کند. پس مراقب دمای یخچال باشید و اگر دمای یخچال بالاست آن را چند درجه پایین بیاورید.

تعمیر یخچال

خرابی یخچال می تواند باعث خرابی یخچال شود و در نتیجه یخچال سردی خود را از دست بدهد. بنابراین اگر به دلایلی یخچال از نظر مکانیکی آسیب ببیند و سرمای لازم را تامین نکند، باعث کپک زدن و فساد مواد غذایی می شود. بنابراین در این حالت یخچال نیاز به بررسی و تعمیر توسط تعمیرکار یخچال دارد.

جریان نداشتن هوا در یخچال

اگر هوای یخچال به درستی گردش نکند، مثلاً اگر مقدار مواد غذایی در یخچال زیاد باشد و بین آنها فاصله نباشد، سرما به قسمت های مختلف یخچال نمی رسد. یخچال به درستی در نتیجه قطعات به طور کامل توسط یخچال گرم می شوند که باعث فساد کپک و مواد غذایی می شود.

حتما ببینید

خردکن رمانتیک هوم مدل OG

خرید انواع خردکن برقی با قیمت [ آذر ۱۴۰۰ ]

خردکن برقی چه مارکی خوبه؟ بهترین خردکن برقی بازار چیست؟ اگر دنبال جواب این سوالات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *